Hantverksraseri mot ICA-Maxi

Igår när vi åkte för att handla på ICA -MAXI och rullade in med vår vagn innanför ingånsspärrarna, så möttes jag och alla andra kunder av butikens första skyltningen – en begravningskrans. ICA-MAXI vill visa att de även säljer blomsterbinderier till begravning och bröllop. Min mage knöt sig. Hur ska hantverket kunna bevaras när konkurrenter blir gigantiska kedjor med helt andra möjligheter att pressa priset? Här ska det krängas blommor, inget intresse av att tillhandahålla kundservice och gediget hantverk! Jag gick lite vid sidan av och såg hur folk stannade till och tittade och läste, medans jag blev mer och mer upprörd. 800 kronor kostade kransen och det är ungefär halva priset av vad jag skulle kalla normalpris för en vanlig krans med normalstor dekoration i säsongsblommor.Det känns så sorgligt att människor inte värdesätter hantverk och kvalitet utan bara bryr sig om priset. Kransen såg i alla fall ut som skit enligt min åsikt. Om man nu ska göra reklam för begravningsbinderier varför anstränger man sig inte och gör en ordentlig krans och är lite noggrann med placeringar och komposition?
ful begravningskrans från ICA MAXI

Jag gick iväg med sorgset hjärta och tänkte på det lilla fickformatet av mitt gesällbrev som jag hade i plånboken, en lapp jag betalat ungefär 10 000 kr för att få som bevis på att jag kan mitt yrke. Jag tänkte på hur jag som florist hanterat kunder som börjar gråta av sorg när blommor till älskades ära skall väljas ut till ett sista avsked. Jag tänker på när jag jobbade senast och fick trösta och lugna en kvinna som skulle skicka blommor till sin kusins begravning. Ett självmord precis efter julhelgen där kvinnan lämnat man och flera barn, så barnen lyckliga och ovetandes kunde få fira jul innan mamma försvann för gott. Skulle den kunden ha velat stå vid ingången på ICA-MAXI och gjort denna beställning?

Jag har inget emot att det säljs buntar ur hinkar på bensinstationer och stormarknader, men att så respektlöst försöka konkurrera ut små lokala florister som kämpar för att överleva tycker jag är rätt plumpt och vidrigt! Varför ska man nedvärdera och onödigförklara floristens hantverk? Ska vi köpa allt hos stormarknaderna nu för tiden? Är florister en utdöende yrkesgrupp?

Nästa vecka kanske det ligger en begravningsbyrå där också, så kan man välja kista och gravsten samtidigt som man beställer blommorna.

SecondhandGuide.se

Besökstoppen

EDIT 16/4 : Nu har ICA MAXI kommenterat! Läs här vad de säger!

89 reaktion på “Hantverksraseri mot ICA-Maxi

  1. Javisst. Håller med. Men du verkar inte reflekterar över att stormarknaderna i princip redan konkurrerat ut hantverkare såsom bagare och styckare, samt massor av småbutiker. Allt från bokhandel till leksaksaffärer. Är man mån om mångfald och hantverk så kan man aldrig sätta sin fot på ICA Maxi eller liknande. Det gör inte jag.

    • Jodå, jag har tänkt på bageriet. Men iom att de har ett riktigt bageri med anställda bagare som sköts ungefär som ett vanligt bageri tycker jag inte riktigt det är helt jämförbart. De har i alla fall anställt utbildade hantverkare och erbjuder i stort sett samma kvalitet som andra bagerier till något billigare priser. Hantverket som syns i blomsterhörnan är bara helt obefintligt och slarvigt. Det handlar om synen på floristens hantverk jämfört med bagarens. Böcker och leksaker har med handel att göra och inte hantverk. Jag förstår din poäng och håller delvis med, men jag tror att internethandeln slagit hårdare mot dessa branscher än stormarknaderna. Dock håller jag helt med om att man bör stötta mindre lokala butiker i första hand!!! De erbjuder ofta en helt annan service och kunskap. Men mat handlar jag med gott samvete på stormarknader, även om jag oftast handlar i den lokala matbutiken eftersom jag inte har bil.

      • Jag är bagare och även om min del av branschen inte ligger i riskzonen att bli utkonkurrerad av stormarknader (för vi gör stenugnsbakat) så ser jag bagerier i min småstad som försvinner en efter en och snart är vi det enda bageriet kvar, det är företag som med stolthet och noggrannhet valt ut mjöl, råg och andra ingredienser till sina produkter samt gräddat och hanterat degarna på samma vis med precision och noggrannhet i flera år.
        Sedan började stormarknaderna med sitt tjafs om att börja spara in och sälja billigare. Jag har smakat på detta bakeoff och andra sorter som de erbjuder i affären och det smakar inte i närheten av ett nygräddat bröd från en lokalbagare i min åsikt.

        Förstår att det är tråkigt för dig med gesällbrev och allt men jag måste pointera att flera hantverkare inom andra yrken blir lika besvikna när deras produkt ses som en onödig lyx och inte ett precisionsarbete för kundens välbehag.

        • Det är en bra poäng men jag tycker det är intressant att andra hantverkare som läst min reflektion reagerar med ”det är inte mer synd om florister än andra” -attityd istället för att alla hjälps åt och stöttar varandra att höja statusen på ALLA hantverksyrken! Det handlar om synen på hantverkskunskap gentemot andra kunskaper t.ex. akademiska – och till sist statusen och synen på många hantverksyrken.

          • Just denna kransen var kanske inte den vackraste men man skall inte dra alla över en kam. Min mamma är yrkesutbildad florist med 30 års erfarenhet av yrket och är en av dem som arbetat på en blomsteravdelning på ICA Maxi. Under sina 30 år har hon drivit eget i ca 15 år med stor framgång. Så att folk som inte arbetar på Maxis blomsteravdelningar inte har kompetens är faktistkt långt ifrån sant. Många av min mammas kollegor hade minst lika lång erfarenet! Dock kan jag hålla med om att en begravningskrans kanske inte är det man vill mötas av direkt innan för ingången…. en brudbukett hade varit trevligare!

    • Jag tror inte hon tänker på att skriva så mycket om bagerier osv, då hon själv är florist och det var detta hon reagerade på och ville skriva om. Jag förstår vad du menar, att hon kunde skriva om det med, men eftersom detta var något nytt och handlade om hennes yrke så kanske hon inte lägger tyngden på bageriet 🙂

  2. Jag kan hålla med dig till viss del men vissa Icabutiker har ju även en riktigt blomsteravdelning med utbildade florister. Där är det ju som en blomsterbutik.
    Nu vet ju inte jag om detta var en sådan butik men dra inte alla över en kant. 🙂

    • Jag vet inte vad du menar med ”riktig” blomsteravdelning, men säkert är det en utbildad florist som fyller på vatten i hinkarna och vattnar blommorna på hyllorna – men det kallar jag inte hanverk. Jag tror att det är företaget Rydells som sköter om detta blomsterhörn, ICA-maxi använder alltså externt företag som kommer dit och fixar blommorna. Tror det funkar så på ganska många stormarknader här i Stockholms län. Bageriet är helt skött av ICA-Maxi och de som jobbar där anställda av ICA-Maxi.

      • I vår Kvantum-butik i Östersund har vi ”shop-in-shop”, dvs en lokal blomsterhandel som fått utrymme att driva handel hos oss mitt inne i själva butiken samtidigt som de har ännu en butik närmare stadskärnan. Där är alla utbildade flottister och utbudet är deras eget med några inslag av de varor som ICA har att erbjuda. Mycket inspirerande och roligt!

  3. Jag jobbar på Ica och jag vill bara passa på att säga att de som jobbar på brödavdelningen absolut inte är bagare. Jag har själv jobbat både på brödavdelningen och i kassan, och ang brödet som bakas i butik görs det aldrig av oss i personalen. Vi har mestadels bake-off bröd (bröd som kommer ogräddade i stora lådor som vi bara stoppar in i ugnen, maximalt kanske trycker på lite valnötter eller penslar med vispat ägg).

    Jag håller med dig om att det är synd att konkurrera ut mindre företag och hantverkare. Alla vet att de alltid får finare blommor och arrangemang om de går till en florist. Dock så måste du tänka på konsumenten. Alla har kanske inte råd att lägga 2000 kr på ett fint blomsterarrangemang, utan får nöja sig med något litet. Det kanske inte känns så kul att inte kunna bidra med ett fint arrangemang på en närståendes avskedsceremoni. Det enda som händer är att de som ändå inte har råd att handla hos floristen har en möjlighet att köpa ett ganska fint arrangemang (i förhållande) till det låga priset. Därför tycker jag att det är bra att det finns billigare alternativ.

    • Tack för intressant insider-info! Jag har en gammal kollega som började jobba på MAXIs bageri och hon har i alla fall gesällbrev så jag antog att alla andra hade utbildning med. Vet att de tar emot lärlingar som en del i deras utbildning. När jag skriver bageri så menar jag just bageri och inte brödavdelningen. En duktig florist erbjuder begravningsbinderier i ALLA prisklasser. Du kan alltid köpa fint hantverk till din budget, men då kan du inte komma in i butiken med en klar bild i huvudet av hur beställningen skall se ut. Att föreslå något enkelt och vackert som inte kostar skjortan är inte svårt för blommor är så vackra! Ge floristen fria händer och din budget så löser de det.

  4. Oooom hantverket är viktigare än prislappen för kunden så väljer den nog din butik i allafall ska du se, men i vårt avlånga land finns det många som inte har särskilt gott om pengar och kan välja på det sättet…
    Om pengarna inte finns och ett otränat öga kan välja mellan en stor maffig krans eller en liten maffig krans för att skicka en sista hälsning så är det väl alldeles fantastiskt att de kan få välja så tycker jag! Någon har ju jobbat hårt även med den billigare kransen!

  5. Det råder fri konkurrens i Sverige och stora företag som tex stormarknader har lika stor rätt att tillverka och sälja produkter som ett litet företag. Kan ett stort (eller ett litet) företag göra det bättre, billigare och mer tillgängligt för kunden än något annat företag så väljer kunden att köpa sina varor här istället. Det är såhär fri konkurrens fungerar och det är så samhället utvecklas för att produkter ska bli bättre och billigare.
    Ha även i åtanke att om en florist förlorar sitt jobb pga detta kommer en ny tjänst på något sätt dyka upp genom ett nytt arbete på ICA, ingenjörer som får i uppdrag att tillverka en produktionslina, florister som designar blommorna osv.
    Vi lever på 2000-talet, och denna utveckling har skett i flera hundra år om inte ännu längre. Allt från att redskap började användas och färre personer behövdes i jordbruket. Vissa blev ”sparkade” och fick leta efter andra jobb men det stora samhället blev effektivare och fler fick mat.
    Hela samhället är uppbyggt på denna automatisering av tekniker, det är denna utveckling som har gjort att vi kan leva i en värld som vi lever i idag (även om många har det dåligt), och utvecklingen kommer fortsätta så att hela samhället i slutändan kommer få det bättre.

    • Varför ska man hela tiden effektivisera? Är det alltid bäst? Jag tror att jättemånga jobb gått förlorade just för att man har effektiviserat och låter maskiner göra människors jobb. Vilken sjuk värld vi lever i!

      • Håller inte med om att den delen är sjuk, om en maskin kan göra vårt jobb så är det bara bra. Människor har för stor potential för att bara sitta och jobba på rullande band som maskiner ändå gör mycket bättre och snabbare. Det är dags för oss att jobba mer med huvudet än händerna, att lägga mer tid på kreativa sysslor än monotona….
        Vi skall sluta vara kor och börja vara människor

        • Hur menar du? Är det inte just kreativa sysslor man använder händerna OCH huvudet till? Skulle vara kul att se hur en begravningsblommors-maskin skulle se ut! Jag får massa kreativa bilder på den i min galna hjärna ha ha

        • Jobben som maskiner ersätter är jobb som ofta behöver kropp som en maskin inte har. Mängder av forskning visar att vi människor mår dåligt när man inte får jobba lagom med kroppen och händerna. En som jobbar på kontor och sitter vid en dator har enligt världslig forskning visat att dem mår sämst både fysiskt och psykisk medan en som jobbar med kroppen och händerna får mer må bra hormoner under dagen samt mår bättre på alla plan. Så nej vi ska fortsätta vara kor i lagom dos för DET är mänskligt. För människan är gjord för att jobba och inte sitta, läs biologi.

          Man måste värna om jobbet som man använder händer och kropp till för när alla kontorsråttor blir överviktiga och/ eller mår kasst på andra sätt fysiskt eller psykiskt, så behövs dem som fortfarande fungerar! Det måste finnas hjärta i den som vi användarna händerna till frisörer, bagare och florister. Annars blir det skräp.

          • Ni pratar om något helt annat. Jag snackar rullande band, verkstad etc. Människor skall använda sin kropp självklart, i balans med hjärnan. Men att skruva ihop mobiltelefoner 15 h i sträck som de gör i Kina är närmast modern slaveri, inget annat. När människor gör det dom älskar, då vet man att det är rätt…..

          • Ja, och det sker i Kina, för att vi i västvärlden ska ha billigare smartphones, som vi kan byta ut en gång i halvåret eller mer. Det är priset av billigare varor allt för oftast. Det går åt naturresurser och billig arbetskraft(slaveri). Små företag måste ju också få chansen att finnas till tycker jag. Kvailteen är väl också viktig.

    • Självklart ska vi ha fri konkurens, men det blir inte på lika villkor då kvaliten är det som gör att priset blir lägre. Det binderiet som jag såg i den här butiken var inte bättre, snarare sämre än vad konkurenterna erbjuder.

      Jag blir lite provocerad av din naiva tanke att en arbetslös florist ändå generar nytt arbete, känns inte som en helt solklar slutsats. Är det fritt fram för arbetslösa florister att höra av sig till ICA MAXI om jobb?

      • Det du inte får glömma är dock att kvalité inte får komma till vilket pris som helst.
        Säkert 90% av befolkningen ser inte skillnad på en krans köpt på ica och en krans av ett proffs (gissar att ica’s kransar faktiskt görs av proffs. bara att dem masstillverkas med sämre kvalite, om du nu säger att det är en kvalitetsskillnad) Personligen ser jag inte någon större skillnad.

        Självklart skall affärsmodeller som inte håller längre effektiviseras. Det gör det i ALLA branscher, skall du klaga på detta förväntar jag mig att du:
        Att du inte handlar möbler från Ikea, Mio eller annan möbelbutik, utan går direkt till snickare.
        Att du inte köper massproducerad bröd från tex Pågen utan går till ett riktigt bageri
        Alla dina kläder är väl självklart skräddarsydda?
        Ditt kött köper du självklart från Charken
        Inte köper du en massproducerad Volvo v70 va? Klart du kör runt med en rolls royce!

        Kan dras till absurdum, men faktum är att efter ett tag blir ofta kvaliten bättre eller till en bra nivå även hos det massproducerade. Betalar man extra gör man det för den mänskliga touchen, men är absolut inte något alla vill betala för.

        Är det inte så att ni kan leverera en kvalité som alla ser skillnad på så är det klart att folk kommer välja det billigare alternativet.

        Visst att ni vill behålla jobben, men ibland måste man inse att marknaden på florister är mättad. Med lite tur kanske fler arbetslösa florister leder till att unga väljer yrken som faktiskt gör någon samhällsnytta. Visst fyller florister en funktion, men det är en lyx och inget annat.

        • Jag tycker du sätter huvudet på spiken där! Att kundernas okunskap om en viss vara gör att de inte ser skillnad på kvalitet. Kanske behöver blomsterbutikerna utbilda sina kunder mer? Kvalitetstänk kring andra lyxvaror som vin, choklad, ost, finns ju hos de flesta konsumenter.

          • Varför ska butiker utbilda sina kunder!? För att dom ska köpa bättre kvalitet till högre pris? Varför inte låta folk köpa bäst dom vill när du inte ens vet i vilket syfte dom ska använda blommorna till?

  6. Då jag själv är utbildad florist och jobbat många år inom branschen så förstår jag hur du känner men idag jobbar jag på just den maxi butiken som du skriver om.. Men är inte floristen som gjort kransen. Och jag jobbar inte med blommorna på maxi. Det är Rydells som har hand om blommorna och det är en florist som gått en fleraårig utbildning som har gjort denna krans. Hur tror du hon känner när du skriver såhär??? Och i bageriet bakas allt från grunden av kunnig personal…..

    • Jag förstår att det kanske känns jobbigt för just den floristen, men jag antar att det inte är hon personligen som bestämt sig för att markandsföra sina binderier, det är trogligtvis MAXI och Rydells som du säger. Detta är alltså inte något påhopp på floristen som gjort kransen, hon följer trogligtvis chefens order. Jag förstår att hon tar illa vid sig när jag säger att den är ful men jag måste tyvärr stå fast i min åsikt att kransen såg slarvigt gjord ut.

    • Hon är säkert en jätteduktig florist, tvivlar inte på det. Men har man en budget på 800kr så blir det ju därefter oxå. Det kan inte vara kul att jobba och veta vad man kan göra om man lägger på en 1000-lapp. Jag fattar inte heller att man gör en sådan deal från början. Man borde köra samma pris i ICA butiken ( som i blomsterbutiken)bara för att visa upp vad den butiken kan och få folk att förstå vad ett fint hantverk kostar, vi florister måste väl få tjäna lite oxå på vårat jobb

      • Det är såklart lättare att göra en fin krans om du har större budget, det blir blommigare och fylligare vilket är en stil som många kunder uppskattar. Men det finns andra sätt att göra vackra binderier där man smakfullt och omsorgsfullt använder sig av färre blommor. Detta kan såklart en duktig florist erbjuda i butik också, men om kunden förväntar sig en gigantiskt krans med bara rosor och orkideer så blir det lite svårare för det priset.

  7. Jag tycker att matbutiker överhuvudtaget inte ska ha några blommor alls, jag tänker på dom som är väldigt allergisk mot blommor. Mat måste alla ha men man kan välja om man vill gå in i en blomsterbutik och köpa blommor. Att man bara få ställa upp blomkrukor med jord i då, direkt på bandet blandat med matvaror fattar inte jag med tanke på alla miljökrav hit och dit….

  8. Jag jobbar för rydells, så tolka detta som partiskt om ni vill. Men i dagens samhälle så vill kunderna kunna köpa mer och mer på samma ställe, vilket inte bara sätter en stor press på Ica maxi som butik utan även på oss (rydells) som leverantörer. Som sagt så riktiktar sig handel mer och mer på att kunna handla allt på samma ställe, vilket sätter press på både maxi och oss som leverantörer. Därför blir varje blomavdelning i dagvaruhandeln mer och mer som en blomsterbutik. Och medans du säger att allt handlar om pris så kan jag säga att det är inte så! Vi leverar gravkransar, bröllopps buketter och tulpaner i alla pris klasser allt efter vad kunderna efterfrågar. Och våra florister är utbildade precis som du. Så klaga inte på oss för att vi utvecklas i samma takt som samhället, och visst du kanske tyckte den kransen va ful men jag gissar på att att alla som går in där du arbetar tycker att allt du tillverkar är snyggt till 100% heller, smaken är olika. Btw nästa vecka brudbukett, ser fram emot ditt inlägg om den också !

    • Tack för ditt inlägg! Det blir lite mer nyanserad debatt när man får höra andra synvinklar! Ska hålla utkik efter den där brudbuketten och kanske den blir lite tjusigare efter denna debatt vem vet 😉

  9. Den där kransen kan inte en florist ha gjort? Så slarvigt utförd och inte en enda linje och harmoni i den. Pinsamt!

  10. Jag kan inte ett skvatt om blommor – men ser på lång väg att den buketten är smaklös – Oavsett prislapp. Kass design/utförande drabbar självklart andra yrkeskårer. Vem har inte raljerat över kassa snickare (arga snickaren inte minst..), kassa artister (typ idoluttagningen), förskräcklig matlagning (som i kockarnas kamp) osv. Är yrkeskåren florist förskonad från kalitetskrav?

  11. När köpte du ett handtillverkat smycke senast? Eller sneglar du också på trendmärkena på t ex Guldfynd? Eller kläder hos en skräddare? På Hm betalar du väl en tiondel av vad det skulle kosta hos en sömmerska. Det är ju samma visa för de flesta hantverkare. Och har varit på det sättet i alla tider.
    Varför du fortfarande kommer att sälja beror ju precis på det du skriver. För att du kan lyssna och se behov. För att du finns där vid känslomässiga ögonblick. För att du har utbildningen och erfarenheten. Det kommer alltid finnas de som värdesätter hantverket. Och det kommer alltid finnas de som måste välja budgetalternativet.

    • Jag köper helst vintage-smycken för jag tycker de är snyggare. Senast köpte jag en fin brosch på loppis för 30 kr! 😀 Jag köper gärna handgjorda smycken när jag ser ngt fint, men ofta tycker jag de ser lite hemmagjorda ut och jag är rätt pysslig själv så då kanske jag knåpar ihop något eget hellre.

      • Jag som guldsmed får ju leva med att du köper vintagesmycken för 30 kr för att det är snyggt… 🙂
        och försöka bygga min verksamhet på andra värden, precis som så många andra hantverkare, och precis som du med din kompetens kanske också kommer att bli tvungen att göra.

  12. Hur kommer det sig att du ens besöker ICA-MAXI om du nu är så mån om dem små lokala företagen? Varje gång du besöker ICA så går ju Kalles-ostbutik, Lennarts-kött-och-chark, Stinas-skrädderi, Eriks-film-och-godis, Evas-bokhandel, Fredriks-fiskbutik os.v på knäna! Dubbelmoral är vad du har. Varför skulle villkoren för sund konkurrens ändras av att just ICA säljer blommor som inte är till lika högt överpris, som den lokala floristbutiken?

    • Jag ska ta en allvarlig funderare på detta, kanske jag måste sluta handla där nu. Varför jag besöker? Jo de är ju en matbutik och är en av de butiker som har väldigt bra mat-sortiment. Här hittar jag t.ex mitt favvo-te som inte finns i så många andra butiker, och frukt och grönt disken är så fin. Men jag handlar mest här när jag får skjuts med någon eftersom jag inte har bil. Alltså max en gång i månaden.

  13. Jag tycker det är så jävla ledsamt att de enda butiker vi svart kommer kunna besöka är typ Ica maxi och stora kedjor. Det är så många yrkesgrupper som kommer dö ut inom 10-20 år, om vi ens klarar oss så länge. Jobbar själv i butik och man pratar ju givetvis med andra butiker. Är många som är drabbade av tex Ica maxi då dom numera säljer, böcker, smink, blommor, glas, porslin m.m, barnkläder, leksaker… Ja ni hör ju själva vart vi är på väg!

  14. Hej, Nu är det ju så att Ica Maxis koncept är att trycka in så många prylar som möjligt på en så liten yta som möjligt. Hela tanken är ju att man ska kunna handla allt där utan att åka runt. Det gäller ju även mat som du kan göra från lokala producenter eller liknande.
    Att du överhuvudtaget åker dit för att handla är ju ett av problemen, eftersom du själv stödjer just ideen om en koncern som kan bryta sig in på alla områden. Sedan att detta påverkar ditt eget jobb är sorgligt, men handla i mindre lokalbutiker om du vill inspirera andra att gå den rätta vägen

    • Om du menar att jag skall stödja den lokala ostbutiken, köttbutiken, fiskbutiken bageriet osv…så är min ort inte så välutrustat så jag kan göra detta. Det finns typ en fiskaffär 1 mil härifrån, men bageri på gångavstånd där jag handlar ibland för de har supergoda grejer! Jag måste alltså handla i en vanlig mataffären.

        • Eh nej. På vägen till ICA MAXI åker jag förbi inte mindre än 5 stycken, fler om jag skall räkna med alla handelsträdgårdar här i krokarn. Att jämställa livsmedel och en lyxvara som blommor tycker jag inte är jämförbart vill jag också säga 🙂

  15. Jag hoppas att ingen av er som klagar åker med Ryanair på semester heller! De förstör i min bransch och jag betalade betydligt mer för min utbildning. #arbetslös
    Jag förstår poängen och håller med till viss del. Det är tråkigt men det måste finnas alternativ för alla. Man får vad man betalar för. Är det för bra för att vara sant då är det ofta det också. Då är det ofta någon annan som betalt flr det.

    • Min utbildning kostade såklart mer! 10 000 kostade det att kunna delta i gesällprovet. Nej, ryanair har jag aldrig vågat flyga. Fast det är nog svårt att jämföra flygbranschen med hantverkets status.

  16. Jag jobbar på en kyrkogård och ser dagligen ett stort antal dekorationer, (inte bara kransar, utan även buketter och liggare), som gjorts av ”riktiga florister”. Dessvärre måste jag påtala att den yrkeskår du själv företräder i många fall presenterar alster som ser betydligt sämre ut än den krans du fotat på Ica…. Dessutom har dessa florister mage att ta ganska saftigt betalt för dem. Något annat som är värt att kommentera är det faktum att blomsterbutiken har ett enormt påslag på sina blommor,till exempel; en ros som på partihallarna kostar 4,50:- exklusive moms kostar i butik (minst) 45:- köper butiken in rosen från en ”Hollands bil” är den förmodligen ännu billigare i inköp. Men det är klart, ni ska bekosta butiker (hyra), kylar, tillbehör, svinn osv. Apropå svinn, skönt att ni ibland får in sorgebinderier, så att ni kan få användning för de blommor som i annat fall snart får slängas utan någon förtjänst. Att jag säger detta är för att det tydligt syns att blommorna inte är direkt purfärska, ofta ser man att rosor har blivit plockade ett varv (dvs. Ett varv av kronblad har plockats bort eftersom de blivit dåliga). Sen förstår jag att det finns florister som har yrkesetik och stolthet också, du är säkert en av dem. Men, överlag ser sorgebinderier nuförtiden ganska trista ut. Just saying…

    • Det är just denna typ av iakttagelser jag tycker är viktig! Du ser uppenbarligen skillnad på kvaliteten och på hur fina blommorna är, om de är gamla eller plockade osv. Jag håller med om allt du säger förutom när du pratar om priset. Du kan ju inte ha en aning om vad folk har betalat när du ser blommorna på kyrkogården? De kanske fick värsta superpriset på sin beställning, inte alls säkert att de var dyra. Kanske billiga skitblommor från någon torghandlare som kommer och köper upp bottenskrapet från grossisterna, du förstår vad jag menar.

      Om du har någon insikt i butiksekonomi så förstår du att ett påslag på 4-5 är ett måste för att ha en chans att överleva om man vill ha en laglig verksamhet så den diskussionen tänker jag inte ens kommentera.

      • Du har missförstått min text. Läs gärna en gång till. Den handlar inte i första hand om folks val utan om matbutikens val att utge sig för att sälja hantverksprodukter. Vad folk väljer att köpa är självklart deras val. Som konsument känner jag att jag har rätten att uttrycka min åsikt vad jag vill se i affären och inte när jag går dit och handlar, precis som många uttrycker andra önskemål om produkter de vill ska finnas där.

        • Intressant och bra inlägg!
          Tycker absolut inte att du är egoistisk utan förstår dig, och alla som sitter i samma sits, till fullo!
          Jag håller helt med om att vi bör stötta allt lokalt och att vissa produkter inte bör finnas på stormarknader. Det jag (som jobbar i en relativt liten livsmedelsbutik i en sommarstad) måste påpeka är dock att det även gäller oss.. När folk åker till stormarknaderna och storhandlar blir det inte lätt för oss. Vi riskerar att gå med negativa resultat om sommaren inte är fin, vilket såklart leder till att vi också måste säga upp peraonal mm. och i vissa fall till och med stänga.. Så varför ens åka iväg och storhandla och inte stötta den lilla livsmedelsbutiken som ännu finns kvar på din ort? 🙂
          Ju färre som handlar i de små livsmedelsbutikerna, året om, desto svårare får vi att hålla bra pris och ett sortiment som kunden efterfrågar samt att vi måste börja sälja både blommor och bröd för att själva klara oss. Men, när kunderna åker till stormarknaderna resulterar ju detta bara i att stormarknaderna gör större och större resultat och expanderar mer och mer….
          Bara en tanke, då det inte endast är de små och nischade butikerna som kämpar!;) Är ju trots allt endast vi kunder som kan göra skillnaden (genom att hjälpas åt)..

      • Hur menar du nu?
        Så det finns 2 olika sorts taxor på era binderier?
        Krans med färska fina blommor 2000kr
        Krans med hängiga blommor, lika sorgliga som begravningen själv 1000 kr??

    • Jobbar norr om Stockholm och har ingen möjlighet att åka till hallarna utan handlar av blomstergrossisten Uppsala och hollandsbilen.
      De priser du nämner är otroligt låga och inte ens i närheten vad vi får betala per ros.
      Ändå får vi småföretagare ute i landet pruta på våra blommor och inte ta lika bra betalt som våra medarbetare i storstäderna.
      Våra påslag är 2 till 3 ggr, så vi blir inte rika på det vi gör. Men får jobba med det vi älskar..

        • För att folk är så snåla och inte vill betala mer 🙁 även konkurrens från dagligvaruhandeln och andra blomsterhandlare. Våra kunder tror att blommorna är billigare på sommaren för då är det säsong. Okunskap som jag försöker få dem att förstå. Lika vid alla hjärtans kan de inte heller förstå varför röda rosor kostar mer än vanligt osv osv osv
          men det normala påslaget är 3x för oss

  17. Du har helt rätt att jag är dåligt insatt i butiksekonomi, men vad jag ville säga var att du har många kollegor i branschen som inte alltid står för så hög kvalitet. Detta bidrar såklart till att Ica ens har en möjlighet att konkurrera, något som de kanske inte kunnat göra om alla florister och blomsterhandlare alltid stod för högkvalitativa alster. Håller med dig att det är hemskt att hantverk dör ut, men i referens till vad jag skrivit ovan, så kan det delvis vara orsakat av dina egna bransch kollegor. Finns det inget bransch organ som kan hjälpa till att stärka seriösa florister och samtidigt sanera branschen från oseriösa aktörer?

    • True that! Jadu, det har gått rykten om att gesällbrevet skall tas bort så du sätter nog huvudet på spiken igen. Jag ska fundera på detta och kanske skriva något uppföljande inlägg till det du säger. Skulle vara mycket intressant att höra vad hantverksrådet, interflora, eurofloris, floristutbildningarn, Blomsterbranschens Riksorganisation osv har för synpunkter på det du skrev!!! Jag håller som sagt helt med dig!

  18. Hej,,jag blir ledsen när jag läser detta då jag är uppvuxen med blommor.Föräldrar
    som hade blomsteraffärer och jag själv hade en i 24 år men är i dag anställd.
    Det är jag glad för för det är svårt att konkurrera stora företag som dessa …

  19. Äh vem bryr sig. Vill någon ha den kransen för 800 kronor så är det väl upp till dom! Och inget säger att man kommer använda buketten just till begravning som du verkar hänga upp dig på. Låt folk köpa vad dom vill. Vill dom ha billiga blommor så låt dom. Inte ditt problem.

    • Jag förstår inte riktigt. Det var inte en bukett jag såg utan en begravningskrans. Svårt att använda till något annat än begravning liksom. Titta på bilden så ser du att det inte är en bukett.

      • Snart är vi som i England, inga blomsterhandlare kvar pga supermarkets. De få blomsterhandlare som finns kvar får fylla butiken med tygblommor för de kan inte ha ett levande sortiment.
        Som privatperson kan du även få handla hos grossisterna i London. Eftersom de inte får sälja tillräckligt mycket till floristerna. Vilket gör att bblomsterhandlarna förlorar ännu fler kunder.
        Är det så vi vill att framtiden ska se ut??????

  20. Hej!
    Jag tycker detta är helt hemskt! Jag tycker redan att maxi har en väldigt stor blomsteravdelning, nästan för stor! Men att dra in binderier på det här är droppen! trött är på kommentarerna:
    ” tänk på kunderna och priset” ”man kanske inte har så mycket pengar ” Men jag ser inte det som en tillräckligt bra ursäkt eller ett tillräckligt ett försvar att låta maxi ha kvar det!! en blomsteraffär kan anpassa priset efter kundens önskemål och göra nått litet till att kännas jätte stort!
    För på en blomsteraffär så sköter man blommorna noggrant tar bort bladen , ger dem näring osv man sätter dem inte rätt upp och ner i hinkar med plasten kvar som på maxi! Det är en helt annan kvalitet skillnad med! på en blomsteraffär vet man mer exat hur en viss blomma ska må ,vilket ljus den trivs i, hur mycket vatten behöver dem , om de ska doppas eller vattnas med vattenkanna! Det gör stor skillnad!
    Sen skulle jag aldrig kunna tänka mig att beställa en begravningsdekoration på maxi.. med stressade folk som slänger mat i korgarna medan du ska planera en fin begravning..nej du, kommer inte ens på tanken för mig! jag vill hellre gå in till en liten fin butik med personal som är kunniga! som redan får en klar bild på hur en dekoration ska se ut..och som ger dig tiden att prata och planera!! Och maxi tjänar miljoner på sina matkassar och floristerna får kämpa för varenda öre! Mat behövs alltid och folk har inte samma behov av blommor .. så nej maxi ni har gått för långt!

    samtidigt känner jag varför ska man vara dum snål på en begravning? det är det sista stora saken du ge till en person, det sista fina du kan ge! sen kanske de bara får en liten ros några få gånger om året.. men det är min egna åsikt!

    ush detta gillade jag inte alls!

  21. Lite mycket egoism i detta! Det är ju fler branscher än floristbranschen som lider av stormarknadernas utökande av sortiment. Bagerierna som du tar som exempel lider garanterat mycket mer än vad floristbranschen gör idag.
    Men sen är det ju så att kunderna bestämmer i slutändan. Väljer man att köpa sitt begravningsarrangemang från ICA så är det ju så och ICA har skapat något som fungerar. Skulle man lyckas konkurrera ut dig din kollegor i branschen med detta så känns det som att ni misslyckats med ert professionella hantverk och service.
    Jag kommer dock fortsätta handla mina blommor till speciella tillfällen hos dig och dina kollegor då jag uppskattar det ni kan.

    • Vad är egoism? Jag är florist och kan blommor, därför skriver jag om det. Jag stöttar hantverk när jag kan. Bara för att jag endast tar upp det hantverk jag själv känner till betyder inte att jag inte bryr mig om andra hantverkare. Men jag måste säga att jag är chockad vilka påhopp och kommentarer jag fått från andra hantverkare på mitt inlägg. Jag tycker vi ska stötta VARANDRA istället för att vara småaktiga och missunnsamma mot varandra. Pinsamt att folk inte kan vara trevligare ( nu riktar jag mig inte till dig utan pratar allmänt om hur folk har debatterat på min blogg. Nej, då ska man få massa personliga påhopp för att man försöker skapa lite debatt och lyfta statusen på hantverk. Konstig mentalitet att ni florister ska inte tycka synd om er för det finns minsanna andra det är ännu mer synd om ex. från kommentarsfält, flygvärdinnor, guldsmeder, bagare. Har folk inget vett alls på nätet? Man kan debattera med någon av motsatt åsikt utan att uppföra sig som ett svin. Nu blev jag lite upprörd här och skrev på en hel del, allt detta var nog inte riktat till dig personligen. Tack för att du ville kommentera men att kalla detta för egoism tar jag som ett påhopp.

      • Det va väl just det att du i ditt inlägg inte skriver nåt om annat hantverk utan endast om florister och vilket övertramp ICA gör mot er. Därav mitt inlägg om egoistiskt som nog är ett medvetet påhopp. T.o.m. de mindre ICA butikerna konkurreras ut av sina större bröder och det kommer krävas ännu mer service och kunnande till lägre priser om man vill kunna hänga med.
        Tyvärr vill jag säga för det blir rejäla avkall på just service och inte minst kvalitet. Så jag står bakom dig i debatten men inte enbart specifikt för blomsterhandeln.

  22. När jag läser kommentarerna så blir jag både arg och ledsen. Ni visar ingen respekt, påhopp hit och dit. Jag är själv florist och stolt över mitt yrke. Jag fick en smärre chock när jag såg hur kransen såg ut, ingen kärlek någonstans?! Jag förstår hur hon menar och tänker. Och jag håller helt med. Alla vill tjäna pengar, det är ju så det funkar…
    Så om folk vill köpa en begravningskrans på ICA får dom väl göra det? Men då kan dom inte vänta sig ett gediget hantverk gjort med omsorg och kärlek!

  23. Hej,
    Din åsikt är oerhört fördomsfull och väldigt ensidig.
    Det finns två sidor på denna historien där du inte har någon aning om hur ena sidan fungerar. Dvs Ica Maxi. Tänk dig för innan du uttalar dig om något du inte förstår dig på.
    Med vänlig hälsning
    Henrik

    • Tillbaka-kaka! 😉 Men du kanske är florist och förstår det jag skrivit så din kommentar kanske inte alls är fördomsfull eller ensidig? Jag som konsument har rätt att uttrycka min åsikt om urval och sortiment i mataffären, butiken kan lyssna på kunderna eller göra som den vill, det är upp till dem.

    • Vad menar du? Har de frisörtjänster på ICA MAXI också?!??! Det har jag inte hört talas om :O (Jag vet att de säljer hårprodukter men den typen av blomsterbinderi jag skriver om skulle snarare vara jämförbar med en ”klipp och folieslingor” och inte en flaska hårspray.)

  24. jag blir väldigt irriterad på alla dessa debatter här!!!!
    verkar som ingen är förstående för florist yrket alls eller för hon som driver den här bloggen… Detta var ett inlägg mer inriktat till florister såklart ,men bara för att det är det så betyder det inte att man är egoistiskt! för detta är hennes yrke, mitt yrke och det är väll självklart att vi försvarar eller skriver om det mer för det är vårt område , precis som bröd och kakor är bagarens område ! jag har jobbar inom båda yrkena och det är lika svårt för alla att kunna konkurrera med alla dessa stora kedjor! Men måste väll få uttrycka sig utan att bli påhoppad för guds skull!
    Det jag får ut av hennes text är att hon vill bevara hantverket! och då menar hon inte bara florist yrket utan alla! så alla bagare och glasmästare osv kan sluta hoppa på för ni alla vill ju samma sak i slut ändan.. ni vill bevara hantverket och era jobb! så sluta tjabba om vem som har svårast och så vidare för alla har det lika svårt överleva! men kan man inte stötta varandra genom det här istället ?
    herre gud jag blir så uppröd när jag läser allas kommentarer!
    sluta vara så överdrivna!

  25. Intressant och bra inlägg!
    Tycker absolut inte att du är egoistisk utan förstår dig, och alla som sitter i samma sits, till fullo!
    Jag håller helt med om att vi bör stötta allt lokalt och att vissa produkter inte bör finnas på stormarknader. Det jag (som jobbar i en relativt liten livsmedelsbutik i en sommarstad) måste påpeka är dock att det även gäller oss.. När folk åker till stormarknaderna och storhandlar blir det inte lätt för oss. Vi riskerar att gå med negativa resultat om sommaren inte är fin, vilket såklart leder till att vi också måste säga upp peraonal mm. och i vissa fall till och med stänga.. Så varför ens åka iväg och storhandla och inte stötta den lilla livsmedelsbutiken som ännu finns kvar på din ort? 🙂
    Ju färre som handlar i de små livsmedelsbutikerna, året om, desto svårare får vi att hålla bra pris och ett sortiment som kunden efterfrågar samt att vi måste börja sälja både blommor och bröd för att själva klara oss. Men, när kunderna åker till stormarknaderna resulterar ju detta bara i att stormarknaderna gör större och större resultat och expanderar mer och mer….
    Bara en tanke, då det inte endast är de små och nischade butikerna som kämpar!;) Är ju trots allt endast vi kunder som kan göra skillnaden (genom att hjälpas åt)..

  26. Pingback: Svar från ICA MAXI angående begravningsbinderier | Fairy of Inspiration

  27. Tack för en bra debatt och ett viktigt inlägg. Jag äger själv en blomsteraffär och blir dagligen jämförd mot mataffärernas och torghandlarnas usla prissättning. Dock har jag valt att driva min butik åt ett annat håll- jag satsar så gott jag kan på att ta in närodlat, KRAV-MÄRKT, miljömärkta varor.
    Därför att jag tycker det är roligt, och för att jag inte konkurrerar med någon på min ort om det- har jag valt att ta in present- och inredningsartiklar från små företag, allra helst familjeföretag med miljötänk och samvete.

    Debatten som gått här på din blogg har varit intressant, och har påverkat mig mer än vad jag först trodde att den skulle göra. Först blev jag helt ställd när jag såg ditt inlägg- har vi kommit så här långt i Sverige nu så att mataffärerna vill konkurrera med vårt hantverk och sätta priser som jag inte sett sen början av min floristkarriär? Vill man köpa kläder och brudbuketter på en stormarknad? Varför inte vigselring, jobbkostym och likkista på samma plats?Vissa kan nog vilja ha allt på samma ställe, som en skrev i sin kommentar tidigare, men vet ni vad? Det finns internet till sånt redan. Men vill man ha det där lilla extra, kanske ett bröd som är bakat för hand och med kärlek, en jacka som inte är likadan som alla andras, en brudbukett som inte är bunden av 10-packsrosor, då väljer man sin hantverkare till det ändamålet.

    Vår familj ska göra så gott vi kan för att hjälpa de små affärsidkarna. Min veterinär är oberoende av de stora kedjorna, min matbutik har inte allt i sitt sortiment, men de är duktiga på svenskt kött och miljötänk, och har framför allt inte några ”egna varor” och jag tänker bli ännu duktigare på att handla lokalt. För om vi vill att det ska finnas butiker med olika inriktningar och speciellt sortiment, vare sig det gäller kläder, bröd eller blommor, då får man dra sitt strå till stacken och stödja dem.

  28. Pingback: Vill du köpa blommor till bröllop eller begravning? Åk till Ica Maxi…. | Mimmis @ Spotlife

  29. BRA, alla traditionella hantverk skall bevaras, det vittnar om god kvalitet, att ondgöra sig över ditt reflekterande inlägg visar än en gång på ett samhälle som långsamt håller på att förlora det viktigaste, vår genuina kultur. Att ostört låta marknadskrafterna ta över, dvs de stor jättarna som i detta fall Ica Maxi, leder som vi alla vet i slutändan till försämrad kvalitet. I början ser allt så bra ut, men när kvalitets utövarna är utmanövrerad kommer ett vi att se det som redan sker på många områden, SÄMRE KVALITET. Att påstå som en av kommentatorerna gör, att 90 % av oss inte skulle se skillnad på produktens kvalitet är att underkänna och dum förklara konsumenterna. Denna tyckare bör nog undvika att yttra sig om vad vi övriga tycker. Jag köper hellre en riktig kvalitetsvara oavsett om det gäller hem-stickade vantar, helylle-strumpor eller en proffsig krans. Dessa stormarknader bör bojkottas, när dom ansvarslöst underminerar traditionella kvalitetsprodukter. Sen finns den andra delen som Ica Maxi INTE kan erbjuda kunden, och som du så fint beskriver, DEN NÄRA KONTAKTEN MED KUNDEN: Detta skall inte undervärderas. Du bjuder köparen på två saker, god kvalitet och vänligt bemötande, något som stormarknaderna inte har tid att göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *